• WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

        W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 40

        IM. J. KUKUCZKI W KATOWICACH

         

        1. Założenia WSDZ

         

        Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System ten określa rolę i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.

        Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, umie samodzielnie wybrać gimnazjum, ma plany na przyszłość.

         

        Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:

        -  Wybór zawodu nie jest pojedynczym aktem – to długotrwały proces stanowiący sekwencje decyzji podejmowanych przez wiele lat.

        -  Na wybór zawodu składają się: wiedza na temat własnych predyspozycji i umiejętności, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych i rynku pracy.

         - Preferencje edukacyjne i zawodowe są zależne od uwarunkowań wewnętrznych (cechy osobowości, temperament, zdolności) i zewnętrznych człowieka (doświadczenia, otoczenie społeczne).

        - Szkoła obok rodziny stanowi środowisko mające istotny wpływ na podejmowanie decyzji edukacyjnych uczniów.

        - Działania w ramach WSDZ powinny być zaplanowane, spójne, prowadzone w sposób ciągły i systematyczny.

         

        2. Podstawy prawne

         

        Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:

        • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 i 1078)

        • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej 1 z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego

        • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416)

        • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591)

         

        3. Cele WSDZ

         

        Cel ogólny: Przygotowanie uczniów do dokonania świadomego i trafnego wyboru dalszej drogi edukacyjnej a w przyszłości wyboru zawodu.

         

        Cele szczegółowe:

        Uczeń:

        a) zna swój potencjał edukacyjny, psychologiczny (predyspozycje, mocne strony i ograniczenia, zainteresowania, uzdolnienia)

        b) posiada informacje na temat różnych grup zawodowych (charakterystyka wykonywanej pracy, wymagania do wykonywania konkretnego zawodu, przeciwwskazania zdrowotne)

        c) rozwija swoje umiejętności i zainteresowania, wie jak się uczyć

        d) rozwija umiejętności pracy w zespole (komunikatywność, zaangażowanie, właściwe relacje społeczne)

        e) prezentuje postawę szacunku do pracy

        f) zna czynniki trafnego wyboru szkoły i zawodu

        g) rozwija umiejętność podejmowania decyzji

        h) jest otwarty i przygotowany na wyzwania współczesnego świata (gotowość do zmian)

         

        Nauczyciele:

        a) potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów

        b) wykorzystują wiedzę o uczniu, pomagają mu określać jego ścieżkę edukacyjną i zawodową

        c) umożliwiają rozwój zainteresowań i zdolności uczniów

        d) realizują tematy zawodoznawcze metodami aktywnymi zgodnie z zaleceniami

        e) wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji lub kierują do specjalistów

        f) włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w realizowanie doradztwa zawodowego w szkole

         

        Rodzice:

        a) są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli ‘doradców’

        b) znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu

        c) znają ofertę szkół gimnazjalnych i zasady oraz terminarz rekrutacji (dotyczy rodziców uczniów klas szóstych)

        d) angażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody i zakłady pracy)

        e) wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych

         

        4. Realizatorzy i uczestnicy:

         

        WSDZ realizowany będzie przez społeczność szkolną: dyrekcję szkoły, nauczycieli i wychowawców, specjalistów, uczniów klas 1 – 3 i rodziców uczniów. Szkoła będzie w tym zakresie współpracowała z instytucjami i organizacjami wspierającymi jej pracę (m.in. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, zakładami pracy).

        Doradztwo zawodowe obejmuje spójne działania szkoły w zakresie pracy indywidualnej i grupowej z uczniami przy wsparciu i poradnictwie nauczycieli oraz zaangażowaniu rodziców. Działania mają charakter zaplanowany, systematyczny. Jest to zobowiązanie i wysiłek całej społeczności szkolnej, w której poszczególne grupy podejmują określone działania.

        Zakres zadań poszczególnych osób zaangażowanych w proces doradczy wynika z kompetencji, profilu wykształcenia, wykładanych treści oraz podstawy programowej w szkole podstawowej.

        Koordynator doradztwa zawodowego bierze udział w planowaniu działań szkoły w zakresie doradztwa zawodowego, aktualizuje informacje związane z doradztwem zawodowym, dokonuje bieżącego monitorowania realizacji WSDZ, przeprowadza ankietę ewaluacyjną i sporządza sprawozdanie z realizacji WSDZ.

        Pedagog szkolny diagnozuje potrzeby oraz możliwości uczniów, udziela indywidualnych porad i konsultacji w zakresie rozpoznawania mocnych stron oraz podejmowania decyzji edukacyjnych, w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych prowadzi zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne oraz na temat technik uczenia się, radzenia sobie ze stresem i autoprezentacji, kieruje uczniów do specjalistycznych placówek, bada losy absolwentów.

        Wychowawcy na lekcjach wychowawczych wprowadzają podstawy treningu interpersonalnego, kierują uczniów potrzebujących pomocy do pedagoga na konsultacje, prowadzą zajęcia na temat poznawania siebie i o tematyce zawodowej, uczą sposobów organizacji pracy własnej, wyznaczania celów.

        Nauczyciele realizują podstawę programowa odnosząc się do doradztwa zawodowego.

        Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uczą wyszukiwania informacji na temat edukacji i zawodów za pomocą słowników, encyklopedii, komputera. Wdrażają do podejmowania obowiązków i rzetelnego ich wypełniania. Zapoznają z pojęciem pracy i wynagrodzenia pieniężnego oraz sytuacji ekonomicznej rodziny. Przedstawiają znaczenie pracy w życiu człowieka, omawiają z dziećmi zawody ich najbliższych, prezentują charakterystykę pracy w różnych zawodach. Rozwijają zainteresowania, zapoznają ze sposobami powstawania różnych przedmiotów, uczą podstawowych umiejętności technicznych. Prowadzą naukę poszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, gromadzenia i wykorzystywania informacji z pomocą technologii informacyjnych.

        społeczne. Wdrażają do samokształcenia i docierania do informacji za pomocą słowników, encyklopedii. Pokazują znaczenie komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji.

         

        Nauczyciele języków obcych zapoznają z zasobem języka dotyczącym szkoły i pracy oraz cech charakteru i umiejętności. Prezentują uczniom filmy o zawodach w języku obcym. Uczą tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat swoich umiejętności (prezentacja siebie). Zachęcają do pracy zespołowej metodą projektu.

        Nauczyciele bibliotekarze realizują treści z zakresu doradztwa zawodowego i poradnictwa kariery , prenumerują w ramach możliwości finansowych czasopisma związane z edukacją oraz literaturę z zakresu doradztwa zawodowego, udostępniają ulotki o zawodach.

        Ponadto nauczyciele prowadzą zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań umożliwiające uczniom rozwijanie swoich zdolności i umiejętności.

         

        5. Formy i metody pracy doradczej:

         

        Formy adresowane do uczniów:

        •Diagnoza i analiza potrzeb na podstawie obserwacji, wywiadów, ankiet

        •Indywidualne konsultacje i porady związane z dalszą edukacją (również dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

        • Warsztaty grupowe - pozwalające na odkrywanie swoich zainteresowań, umiejętności i predyspozycji zawodowych, ukazujące potrzebę planowania własnej przyszłości zawodowej

        •Zajęcia grupowe - nakierowane na rozwój umiejętności społecznych i interpersonalnych: komunikacji , współpracy, przezwyciężania stresu

        • Koła zainteresowań

        • Zajęcia grupowe umożliwiające poznanie różnych zawodów i związanych z nimi wymagań, filmy zawodoznawcze

        • Realizowanie treści zawodoznawczych na lekcjach poszczególnych przedmiotów

        • Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów

        • Wyjścia i wycieczki szkolne do zakładów pracy

        • Działanie Szkolnego Koła Wolontariatu,

        Formy adresowane do rodziców uczniów:

        • Indywidualne konsultacje i porady udzielane przez nauczycieli/specjalistów na terenie szkoły

        • Zachęcanie i włączanie rodziców w proces doradczy szkoły np. poprzez przedstawianie wykonywanych przez siebie zawodów

        • Udostępnianie informacji edukacyjnych (prezentacja założeń pracy edukacyjnej na terenie szkoły na rzecz uczniów )

        Formy adresowane do nauczycieli:

        • Udział w szkoleniach z zakresu doradztwa zawodowego

        • Tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą

        • Śledzenie losów absolwentów

        Formy adresowane do środowiska lokalnego:

        • Spotkania z przedstawicielami lokalnych firm i zakładów pracy

        • Współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły m.in. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

        Metody pracy doradczej:

        • Metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja, giełda pomysłów, mapy myślowe)- wspólne pracowanie nad rozwiązaniem problemu

        • Drama – krótkie scenki i inscenizacje, odgrywanie ról; metody plastyczne – komiksy, plakaty

        • Metody audiowizualne - wykorzystanie Internetu jako narzędzi zdobywania informacji, programy i prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne

        • Gry i zabawy rozwijające myślenie strategiczne

        • Trening komunikacji i zachowań społecznych, mini-wykłady, pogadanki, debaty

        6. Treści i czas realizacji programu

        Treści z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane w ciągu roku szkolnego na lekcjach wychowawczych, przedmiotowych, zastępstwach, zajęciach pozalekcyjnych oraz poza szkołą poprzez udział uczniów w wyjściach i wycieczkach, w spotkaniach i imprezach edukacyjnych związanych z wyborem gimnazjum i poznawaniem zawodów.

        7. Przewidywane rezultaty (efekty) i korzyści z realizacji WSDZ:

        Dla uczniów i rodziców:

        • Dostęp do informacji edukacyjnej i zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.

        • Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.

        • Kształtowanie odpowiednich postaw, nawyków, umiejętności i wiedzy oraz aktywności zawodowej uczniów.

        • Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia do nauki i pracy.

        • Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci.

        • Przygotowania uczniów do pełnienia różnych ról społecznych.

        Dla szkoły:

        • Utworzenie na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji.

        • Zwiększenie konkurencyjności szkoły.

        • Realizowanie przepisów prawa oświatowego w zakresie doradztwa zawodowego.

        Dla środowiska lokalnego:

        •  Promocja lokalnych instytucji i zakładów pracy.

        8. Ocena i ewaluacja

        Realizacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego powinna opierać się na stałym monitorowaniu, ewaluacji i kontroli podjętych działań. Kontrola powinna być dokonywana w celu usprawnienia i ulepszania realizowanych zadań lub wytyczenia nowych form pracy. Wykorzystana zostanie do tego technika wywiadu i obserwacji. Ewaluacja pozwala także zaobserwować dynamikę procesu i rodzące się nowe potrzeby czy niezaplanowane rezultaty. Dzięki ewaluacji można dokonywać aktualizacji działań doradczych, odkrywać aktualne potrzeby  i oczekiwania - co pozwala na długoterminowe planowanie działań.

        9. Roczny plan pracy.

        OBSZAR I „KIM JESTEM”

         

        Zadania

         

        Realizator/

        osoba odpowiedzialna

         

        Termin

        Zajęcia z uczniami na temat ‘Zainteresowania’

         

         

        Wychowawcy klas 

        I półrocze

         

        Zajęcia z uczniami na temat ‘Umiejętności’

         

        Wychowawcy klas 

        I półrocze

         

        Diagnozowanie mocnych stron, uzdolnień i potrzeb ucznia – obserwacja

         

        Wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, pedagog , wychowawcy świetlicy

        Cały rok szkolny

         

        Organizowanie konkursów i festiwali umożliwiających prezentację mocnych stron i umiejętności np. Mam Talent

        Nauczyciele

         

        Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości

         

        Przygotowanie reprezentantów do konkursów zewnętrznych

         

         

         

        Nauczyciele 

        Zgodnie z harmonogramem konkursów 

        Organizowanie wystaw prac konkursowych uczniów

         

        Nauczyciele 

        Cały rok szkolny

         

        Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów

         

         

         

                          Nauczyciele 

        Zgodnie z planem zajęć 

        Zajęcia z uczniami na temat technik uczenia się, autoprezentacji i radzenia sobie ze stresem, rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne

         

         

        Wychowawcy klas, pedagog  

        Według potrzeb 

        Prowadzenie Szkolnego Koła Wolontariatu, zachęcanie uczniów do aktywności

         

         

         

        Wyznaczeni nauczyciele 

        Cały rok szkolny 

         

        OBSZAR II „KIM BĘDĘ”

         

        Zadania

         

        Realizator/

        osoba odpowiedzialna

         

        Termin

        Zajęcia z uczniami na temat ‘Praca’

         

         

         

        Wychowawcy klas

        I półrocze

         

        Zajęcia z uczniami na temat ‘Zawody’

         

        Wychowawcy klas

        I półrocze

         

        Zajęcia z uczniami na temat ‘Kim chcę zostać w przyszłości’

         

        Wychowawcy klas

        I półrocze

         

        Poznawanie zawodów podczas wyjść i wycieczek klasowych (np. do zakładów pracy)

         

         

        Wychowawcy klas

        Cały rok szkolny

         

        Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów

         

         

        Nauczyciele, rodzice uczniów, wychowawcy świetlicy, bibliotekarz

        Cały rok szkolny

         

        Badanie losów absolwentów

         

         

         

         

         

         

        Pedagog

        I półrocze

         

        Spotkania z absolwentami.

        Nauczyciele

         

        Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości

        Współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły

         

         

         

        Nauczyciele

        Cały rok szkolny

        Prowadzenie lekcji z elementami zawodoznawczymi

         

         

         

        Nauczyciele

        Cały rok szkolny

         

        PROGRAM DORADZTWA ZADOWDOWEGO KLASY 1 – 3

        SZKOŁA PODSTAWOWA NR 40

        IM. JERZEGO KUKUCZKI

        KATOWICE

         I. Podstawy prawne

         

        Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym w przedszkolach, szkołach i placówkach reguluje m.in. ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w której zapisano, że system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia, a także wymieniając zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Szczegółowe regulacje wprowadzają rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie doradztwa zawodowego, w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół oraz w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

         II.                 Założenia ogólne

         

        Realizacja jednolitej, uwzględniającej etapy rozwojowe uczestników oraz specyfikę szkoły, systemowej koncepcji preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego, rozumianych jako:

        • preorientacja zawodowa: ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy;

        • orientacja zawodowa: ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I–VI szkoły podstawowej pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów i rynku pracy; 

         III. Cele preorientacji i orientacji zawodowej.

         

        Celem preorientacji i orientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami i środowiskiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy dzieci wobec pracy i edukacji a także pobudzanie i rozwijanie zdolności oraz zainteresowań dzieci.

        Orientacja zawodowa powinna być ukierunkowana na kształtowanie:

        a. proaktywnych postaw uczniów wobec pracy i edukacji ze zwróceniem uwagi na zasady etyki pracy jako fundamentu aktywności zawodowej;

         b. sprawczości uczniów, tj. przekonania, że są podmiotami własnych działań i są zdolni do wprowadzania zmian w swoim bliższym i dalszym otoczeniu.

         IV. Treści programowe – obszary celów szczegółowych

         

        1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.

         

        2.  Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.

        3.  Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.

         4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.

         V. Warunki i sposoby realizacji.

         

        1. Podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej (w ramach realizacji podstawy programowej);

        2. Podczas:

        • zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

        • wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych;

        1. Podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole (np. Dzień Talentów, spotkania z pasjonatami i przedstawicielami różnych zawodów, wycieczki zawodoznawcze do przedsiębiorstw, instytucji publicznych). 
        2. Jedną z możliwości realizacji działań jest wolontariat. Pozwala on na sprawdzenie przez uczniów stopnia dopasowania własnych predyspozycji i preferencji do środowiska pracy związanego z konkretnym zawodem. Ponadto kształtuje postawę pracy polegającą na samodzielnym i odpowiedzialnym planowaniu zadań i ich konsekwentnej realizacji. Ważnym elementem wolontariatu jest również kształtowanie kompetencji obywatelskich i orientacji prospołecznej. 
        3. Uczeń realizujący program na wszystkich etapach swojej edukacji:  

        • posiada wiedzę na temat posiadanych zasobów i możliwości ich wykorzystania na rynku pracy; 

        • dokonuje przemyślanych wyborów edukacyjnych i zawodowych – uzasadnia je i przewiduje możliwe konsekwencje;  

        • adaptuje się do rynku pracy poprzez stosowanie aktywnych strategii poszukiwania, utrzymywania i zmiany pracy;  

        • rozumie konieczność kształcenia ustawicznego i uczestniczy w nim; 

        • kształtuje swoją karierę, zachowując równowagę życiową i społeczną. 

         

         VI. Cele szczegółowe programu

         W obszarach:

        1. POZNANIE WŁASNYCH ZASOBÓW – uczeń:

         

        1.1 opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;

        1.2 prezentuje swoje zainteresowania na forum;  

        1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi; 

        1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;  

        1.5   podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych. 

         

        2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY – uczeń:  

                               

         2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie; 

        2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;  

        2.3 opisuje, czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka (na wybranych przykładach);  

        2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje; 

        2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;

        2.6   posługuje się przyborami, narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

         

        3.RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE – uczeń:

         

        3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;

        3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;

        3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.

         

        4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH – uczeń:

         

        4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;

        4.2 planuje swoje działania (lub działania grupy), wskazując na podstawowe czynności/zadania niezbędne do realizacji celu;

        4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.

         

        Cel ogólny oraz cele szczegółowe programu są spójne z celami kształcenia ogólnego, uwzględniają najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego oraz zadania szkoły i cele edukacji wczesnoszkolnej. 

    • Kontakty

    • Logowanie